Program Polska Cyfrowa to nowy program krajowy w porównaniu z perspektywą finansową na lata 2007-2013. W ramach Programu wspierane będą przykładowe inwestycje:
• poszerzanie dostępu do sieci szerokopasmowych,
• rozwój produktów i usług opartych na technologiach informacyjno-komunikacyjnych,
• zwiększenie zastosowania technologii komunikacyjno-informacyjnych w usługach, np. e-administracja, e-integracja, e-kultura, e-zdrowie.
Celem głównym POPC jest wzmocnienie cyfrowych fundamentów dla społeczno-gospodarczego rozwoju kraju. Zgodnie z Umową Partnerstwa, jako fundamenty te przyjęto: szeroki dostęp do szybkiego Internetu, efektywne i przyjazne użytkownikom e-usługi publiczne oraz stale rosnący poziom kompetencji cyfrowych społeczeństwa.
Beneficjentami Programu będą:
• jednostki administracji rządowej oraz jednostki im podległe,
• jednostki naukowe,
• państwowe organizacje kultury,
• organizacje pozarządowe,
• przedsiębiorstwa telekomunikacyjne.
W ramach celu szczegółowego 1 wspierane będą co do zasady działania umożliwiające jak najszerszy dostęp do sieci szerokopasmowych, przy jak najwyższych parametrach technicznych na obszarach, gdzie stwierdzono niedoskonałość rynku lub istotne nierówności w zakresie dostępu do sieci NGA. Tworzona infrastruktura powinna umożliwić osiągnięcie parametrów min. 30 Mb/s, zapewniając skokową zmianę. Jednocześnie promowane będą rozwiązania umożliwiające w przyszłości dalsze podnoszenie parametrów, przy relatywnie niskim poziomie dodatkowych nakładów.
Grupy beneficjentów: przedsiębiorcy telekomunikacyjni, jednostki samorządu terytorialnego lub ich związki i stowarzyszenia (w uzasadnionych przypadkach, tj. w sytuacji, gdy przedsiębiorcy telekomunikacyjni nie będą zainteresowani realizacją inwestycji na danym obszarze).
Celem wsparcia będzie poszerzenie zakresu spraw, które obywatele i przedsiębiorcy mogą załatwić drogą elektroniczną. Bezpośrednio będzie się to odbywać poprzez: elektronizację nowych usług, poprawę funkcjonalności oraz e-dojrzałości istniejących usług.
Typy inwestycji:
1. Wysoka dostępność i jakość e-usług publicznych
Grupy beneficjentów: jednostki administracji rządowej oraz jednostki im podległe lub przez nie nadzorowane (z wyłączniem podmiotów wskazanych niżej jako potencjalni partnerzy), sądy i jednostki prokuratury, partnerstwa ww. uprawnionych podmiotów z przedsiębiorstwami, organizacjami pozarządowymi, jednostkami naukowymi lub podmiotami leczniczymi, dla których podmiotem tworzącym jest minister lub publiczna uczelnia medyczna.
2. Cyfryzacja procesów back-office w administracji rządowej
Grupy beneficjentów: jednostki administracji rządowej, w tym urzędy wojewódzkie, oraz jednostki im podległe lub przez nie nadzorowane. W przypadku urzędów posiadających jednostki terenowe wnioskodawcą aplikującym o wsparcie będzie urząd, natomiast wsparciem objęte mogą być również podległe mu jednostki terenowe. W przypadku terenowych urzędów administracji zespolonej wnioskodawcą aplikującym o wsparcie będzie urząd wojewódzki.
3. Cyfrowa dostępność informacji sektora publicznego
Grupy beneficjentów: jednostki administracji rządowej oraz jednostki im podległe lub przez nie nadzorowane, państwowe lub współprowadzone z MKiDN instytucje kultury, archiwa państwowe, ogólnokrajowi nadawcy radiowi i telewizyjni, jednostki naukowe, partnerstwa ww. podmiotów z przedsiębiorstwami lub organizacjami pozarządowymi.
4. Tworzenie usług i aplikacji wykorzystujących e-usługi publiczne i informacje sektora publicznego
Grupy beneficjentów: jednostki naukowe, organizacje pozarządowe, przedsiębiorcy.
Typy inwestycji:
1. Działania szkoleniowe na rzecz rozwoju kompetencji cyfrowych
Grupy beneficjentów: organizacje pozarządowe, JST oraz ich związki i stowarzyszenia, instytucje prowadzące działalność w zakresie uniwersytetów trzeciego wieku, jak również partnerstwa organizacji pozarządowych z JST.
2. Innowacyjne rozwiązania na rzecz aktywizacji cyfrowej
Grupy beneficjentów: organizacje pozarządowe, partnerstwa powyższych z JST, instytucje prowadzące działalność w zakresie uniwersytetów trzeciego wieku, instytucje publiczne z obszaru nauki, edukacji i kultury oraz szkoły wyższe.
3. e–Pionier – wsparcie uzdolnionych programistów na rzecz rozwiązywania zidentyfikowanych problemów społecznych lub gospodarczych.
Grupy beneficjentów: Beneficjent projektu pozakonkursowego – podmiot publiczny, wykazujący się odpowiednim potencjałem technicznym i merytorycznym oraz doświadczeniem w zakresie realizacji tego typu projektów, również przy udziale środków UE w latach 2007-2013. Przy wyborze ostatecznych odbiorców wsparcia, tj. programistów lub zespołów interdyscyplinarnych z udziałem programistów, zapewniona zostanie procedura konkurencyjna oparta o przejrzyste i obiektywne kryteria.
4. Kampanie edukacyjno-informacyjne na rzecz upowszechniania korzyści z wykorzystywania technologii cyfrowych
Grupy beneficjentów: beneficjent projektu pozakonkursowego – jednostka administracji publicznej, której zadaniem będzie przede wszystkim opracowanie szczegółowej tematyki kampanii edukacyjnoinformacyjnych oraz wybór najbardziej efektywnej koncepcji ich realizacji przez wykonawcę lub wykonawców (np. domy mediowe, agencje reklamowe) wybranych w procedurze konkurencyjnej, opartej o przejrzyste i obiektywne kryteria.
Cel szczegółowy 7 Wsparcie procesu zarządzania i wdrażania programu
Celem działań jest zapewnienie odpowiedniej zdolności instytucjonalnej oraz zaplecza administracyjno-technicznego dla instytucji uczestniczących w systemie zarządzania, wdrażania, monitorowania, kontrolowania i ewaluacji PO PC, co jest warunkiem koniecznym dla efektywnego, skutecznego, terminowego i prawidłowego realizowania zadań związanych z wdrażaniem PO PC oraz koordynacji CT2.
Cel szczegółowy 8 Informacja, promocja i doradztwo
Cel obejmuje działania dotyczące informacji i promocji skierowane do potencjalnych beneficjentów oraz różnych grup społecznych, a także doradztwo dla beneficjentów w celu zapewnienia prawidłowości procesu przygotowania projektów.